نوشته شده توسط : کوروش فنایی

با توجه به استفاده گسترده از گیربکس های حلزونی در صنایع مختلف و تنوع بالای انواع و مشخصات فنی این محصولات، انتخاب گیربکس حلزونی مناسب کمی سخت و پیچیده به نظر می رسد. انتخاب گیربکس حلزونی نیاز به بررسی عوامل مختلفی دارد، از جمله:

https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/70/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%AD%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%86%DB%8C

گشتاور خروجی
نسبت تبدیل گیربکس حلزونی
سرعت ورودی و خروجی
توان ورودی از الکتروموتور
توان خروجی گیربکس
سرویس فاکتور (ضریب کار)
بهترین راه برای بررسی این پارامترها، مطالعه کاتالوگ، دیتاشیت یا پلاک خوانی گیربکس صنعتی است، اما برای درک بهتر مفهوم آن ها پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

توان
توان یا قدرت گیربکس حلزونی، به دو بخش توان ورودی و خروجی تقسیم‌بندی می‌شود؛ توان ورودی، میزان توان مجاز برای الکتروموتور است که معمولاً در کاتالوگ گیربکس‌ ذکر می‌شود و توان خروجی از حاصلضرب توان ورودی و راندمان گیربکس به‌دست می‌آید. توان ورودی یکی از مهم ترین پارامترهای جدول انتخاب گیربکس حلزونی است.

بازده یا راندمان
از جمله عوامل مؤثر در راندمان گیربکس حلزونی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

حرارت حین کار
نوع روانکار
مشخصات فنی گیربکس
نحوه عملکرد و سطح درگیری دنده‌ها
به‌طور کلی بازده این گیربکس‌ها در نسبت‌تبدیل‌های مختلف، متفاوت است اما گیربکس‌هایی با راندمان 65% گزینه‌ای ایده‌آل به شمار می‌روند.

نسبت تبدیل گیربکس حلزونی
نسبت تبدیل گیربکس حلزونی، از تقسیم دور ورودی به دور خروجی گیربکس به‌دست می‌آید و از مهم‌ترین عوامل در جدول انتخاب گیربکس حلزونی است. گاهی دور ورودی (دور الکتروموتور) را با مکانیزم‌هایی مانند تسمه و پولی کاهش می‌دهند؛ به عنوان مثال، اگر یک الکتروموتور 1500 دور با مکانیزم تسمه و پولی نسبت 1:2 (یعنی قطر پولی نصب شده روی شافت گیربکس دو برابر قطر پولی نصب شده روی شافت موتور باشد) به گیربکس متصل شود، دور ورودی گیربکس 750 دور در دقیقه خواهد بود. نسبت دنده یا نسبت تبدیل گیربکس حلزونی معمولاً با حرف i یا Ratio در پلاک و کاتالوگ گیربکس مشخص می‌شود.

گشتاور خروجی
یکی دیگر از عوامل اثرگذار در انتخاب گیربکس حلزونی، گشتاور خروجی است که معمولاً با علامت M2 یا Torque روی پلاک و کاتالوگ گیربکس حلزونی مشخص می‌شود. مقدار گشتاور ذکر شده در کاتالوگ و جداول، با توجه به بازده گیربکس محاسبه شده است و مقداری واقعی است که بر حسب نیوتون‌متر بیان شده است؛ توجه داشته‌باشید که گشتاور گیربکس انتخابی، حتماً باید مساوی یا کمی بیشتر از نیاز کاربرد باشد.





:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مهر 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: