تصویر بردار حرارتی چیست؟
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

هر جسمی با دمای بالاتر از صفر درجه کلوین، موج الکترومغناطیسی تولید می‌کند. شدت موج الکترومغناطیسی ایجاد شده به دمای جسم وابسته است. در تجهیزات برقی، دمای اتصالات در اثر عبور جریان افزایش می‌یابد. هرچه جریان عبوری از سطح مقطع سیم بیش از حد مجاز باشد افزایش دما بیشتر می‌شود.

 

در صورت خرابی دستگاه، سست بودن اتصالات محکم نشدن پیچ ها کثیف بودن محل اتصال نیز گرمای بیشتری در آن محل تولید می‌شود. این افزایش دما ممکن است به حدی برسد که باعث خسارت های جبران ناپذیری شود و آتش سوزی به وجود بیاورد.

 

در دوربین تصویر برداری حرارتی با استفاده از این خاصیت، به کمک دوربین‌هایی که می‌توانند این امواج را دریافت کنند امکان عکس برداری از اجسام فراهم شده است. فرایند استفاده از دوربین‌های حرارتی، برای اسکن حرارت ناشی از اجسام و شکل دهی تصویر بوسیله طیفی از رنگها را تصویر برداری حرارتی می‌گویند.

 

دوربین حرارتی وسیله اندازه‌گیری غیر تماسی است که انرژی مادون قرمز (گرما) یا به را تشخیص داده و به تصویر واقعی از اجسام تبدیل می‌کند. در حقیقت، یک دوربین حرارتی انرژی مادون قرمز را می‌پذیرد و از داده‌های حاصل از انرژی مادون قرمز برای ایجاد تصویر به شکل دیجیتال یا آنالوگ استفاده می‌کند. که تفاوت آن با دماسنج این است که امکان تبدیل به دستگاه رطوبت سنج را نیز ندارد

 منبع

صرفه جویی در هزینه با تشخیص زودهنگام هرگونه خطای احتمالی
تصویر برداری حرارتی با تشخیص زود هنگام خرابی و پیشگیری از خرابی قطعات و تشخیص منابع اتلاف انرژی، در کاهش هزینه ها بسیار مفید خواهد بود.

تست بدون قطع تجهیزات
ترموگرافی این امکان را به شما می دهد که بدون جدا کردن تجهیز از خط، به راحتی وضعیت تجهیزات را بررسی کرده و منبع خرابی و گرما را تشخیص دهید.

خطرات محل کار شمار را به حداقل می‌رساند
با تشخیص به موقع خرابی، از وقوع خطراتی مانند آتش سوزی جلوگیری می کند.





:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: