نوشته شده توسط : کوروش فنایی

آیا برای انتخاب اینورتر مناسب برای نیازهای خود در حوزه کنترل دور موتور، به دنبال راهنمایی و اطلاعات مفید هستید؟ اگر هدف شما کاهش هزینه‌ها، بهبود کارایی و افزایش دقت در کنترل دستگاه خود است، اینورترها ابزاری قدرتمند و حیاتی هستند که می‌توانند به شما در کنترل صحیح و اصولی این اهداف کمک کنند. در این مقاله، به شما روش‌ها و عواملی که در انتخاب مناسب اینورتر برای نیازهای خاص شما تأثیرگذار هستند، آموزش خواهیم داد. هدف ما این است که با ارائه اطلاعات کامل و عملی، شما را در انتخاب بهترین اینورتر برای کاربردهای خود یاری دهیم.

عوامل مهم انتخاب درایو اینورتر
هنگام انتخاب درایو برای الکتروموتور ، باید به چند پارامتر اصلی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا انتخابی درست و بهینه انجام شود. انتخاب نادرست درایو ممکن است عواقب جدی برای اینورتر و الکتروموتور هر دو داشته باشد و باعث صدمات و خسارات قابل توجهی شود.

این عوامل عبارتند از :

نوع برق ورودی و ولتاژ شبکه
پارامتر های موتور (توان موتور ، جریان بار کامل ، سرعت موتور)
شرایط مورد نیاز پروژه (قابلیت‌های حفاظتی، رابط‌ها و اتصالات، مدهای کنترلی ، قابلیت شبکه و ...)
نوع بار (گشتاور ثابت یا متغیر بودن بار)
شرایط محیطی (دمای محیط ، ارتفاع از سطح دریا و ...)
شرایط بازار (قیمت، گارانتی و ...)
در ادامه به بررسی هر یک از این عوامل می پردازیم.

عوامل مهم انتخاب اینورتر

1) نوع برق ورودی و ولتاژ شبکه
اینورتر ها دارای دو مدل تکفاز و سه فاز است. مدل تکفاز آن ها ولتاژ ورودی 220 ولت تکفاز را به 220 ولت سه فاز تبدیل می نماید و در موتورهایی که ولتاژ ورودی آن ها 220 ولت سه فاز است و یا قابلیت تنظیم به صورت 220 ولت سه فاز را دارا است مورد استفاده قرار می گیرد. مدل دیگر اینورترها مدل سه فاز است که ولتاژ سه فاز 380 ولت را در ورودی دریافت نموده و ولتاژ 380 ولت سه فاز را در خروجی می دهد. این مدل اینورتر برای الکتروموتورهای سه فاز با ولتاژ 380 ولت مناسب است.

نکته 1 : برندهای اندکی وجود دارند که اینورترهایی با ولتاژ ورودی 220 ولت تکفاز و ولتاژ خروجی 380 ولت سه فاز تولید می نمایند و تولیدات آن ها در توان های محدودی است. جهت مشاوره و خرید اینورتر با کارشناسان کالاصنعتی در ارتباط باشید.

نکته 2 : به طور کلی برای الکتروموتور های تکفاز اینورتری تولید نمی گردد. تنها برند اینوت است که اینورترهایی با ولتاژ ورودی 220 ولت تکفاز و ولتاژ خروجی 220 ولت تکفاز تولید می نماید.

نتیجه : یکی از نکات مهم در انتخاب اینورتر نوع برق ورودی ، ولتاژ الکتروموتور و تکفاز یا سه فاز بودن آن است که می بایست با ولتاژ ورودی و خروجی اینورتر مطابقت داشته باشد.

انواع اینورتر

برق ورودی اینورتر مورد نیاز الکتروموتور
220 ولت تکفاز تکفاز به تکفاز 220 ولت تکفاز
تکفاز به سه فاز 220 ولت سه فاز
تکفاز به سه فاز 380 ولت 380 ولت سه فاز
380 ولت سه فاز سه فاز به سه فاز 380 ولت سه فاز
2) پارامترهای موتور
در انتخاب اینورتر برای الکتروموتور یکی از پارامترهای مهم توان الکتروموتور است. توان اینورتر می بایست حتما هم توان با الکتروموتور و یا بیشتر از توان الکتروموتور باشد. برای مثال برای الکتروموتور 11 کیلووات نمی توان از اینورتر 7.5 کیلووات استفاده نمود. اینورتر انتخابی می بایست 11 کیلووات و یا بیشتر باشد.

یکی دیگر از پارامترهای مهم جریان بار کامل است. جریان خروجی اینورتر می بایست بیشتر از جریان نامی الکتروموتور باشد. همچنین سرعت الکتروموتور نیز در انتخاب اینورتر تاثیرگذار است. برای مثال در موتورهای دور بالا ( اسپیندل ) می بایست فرکانس اینورتر را مدنظر قرار داد و با توجه به فرمول که N دور الکتروموتور و P تعداد قطب موتور است، فرکانس حداقلی درایو را محاسبه نمود. برای مثال برای موتور 18000 دور و 2 قطب حداقل فرکانس مورد نیاز اینورتر به شرح زیر است :

18000=(120×f)/2→f=(2×18000)/120=300

3) شرایط مورد نیاز پروژه
در هر پروژه، وجود یک سری شرایط غالب و مهم است که باید آن‌ها را در نظر بگیریم و به آن‌ها توجه کنیم. برای مثال در زیر به چند نمونه از پارامتر های اینورتر که بسته به شرایط پروژه باید هنگام انتخاب درایو به آن توجه داشت اشاره شده است:

نوع کنترل: بررسی کنید که درایو اینورتر دارای چه مدهای کنترلی درایو است. انتخاب نوع کنترلی که با نیازهای شما سازگاری داشته باشد، بسیار مهم است.

قابلیت‌های حفاظتی: بررسی کنید که درایو اینورتر دارای قابلیت‌های حفاظتی مانند حفاظت از برد الکترونیکی، حفاظت در برابر جریان بیش از حد، حفاظت در برابر ولتاژ نامناسب و ... است.

رابط‌ها و اتصالات: بررسی کنید که درایو اینورتر دارای رابط‌ها و اتصالات مناسب برای اتصال به سیستم کنترل و موتور است. همچنین، بررسی کنید که آیا درایو قابلیت اتصال به سیستم‌های اتوماسیون صنعتی مانند PLC و HMI را داراست.

اینورتر abb

محصولات پیشنهادی: قیمت اینورتر تکفاز
4) گشتاور ثابت یا متغیر بودن بار
بارهای گشتاور ثابت با تغییر سرعت دچار تغییر گشتاور نمی شوند اما بارهای گشتاور متغیر با تغییر سرعت ،گشتاور آن ها نیز تغییر می یابد. بارهای گشتاور ثابت عموما جریان زیادی را مصرف می نمایند. کانوایرها ، جرثقیل ها ، آسانسور ها و ... از نمونه بارهای گشتاور ثابت است. بارهایی هم چون فن ، پمپ ، دمنده و ... از بارهای گشتاور متغیر به حساب می آیند. در انتخاب اینورتر می بایست گشتاور ثابت یا سنگین کار بودن اینورتر را مدنظر قرار داد تا اینورتر انتخابی جوابگوی کار مدنظر باشد.برای آشنایی با بهترین درایو آسانسور این مقاله را مطالعه کنید.

5) شرایط محیطی
شرایط محیطی که اینورتر در آن نصب می گردد می بایست مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال حداکثر دمای محیطی که اکثر درایوها قابلیت نصب را دارند 40 یا 50 درجه سانتیگراد است. در حقیقت هرچه دما افزایش یابد اینورتر توان کمتری را تحویل می دهد. همچنین در صورتی که ارتفاع از سطح دریا از 1000 متر بیشتر شود می بایست رنج درایو انتخابی افزایش یابد.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب درایو ، ضریب نفوذ پذیری جامدات و مایعات و یا IP آن است. IP سیستم یک عدد دو رقمی است که رقم اول میزان نفوذپذیری در برابر ورود جامدات و رقم دوم میزان نفوذ پذیری در برابر مایعات را نشان می دهد. برای مثال اگر IP تجهیز 68 باشد به این معناست که در برابر نفوذ گرد و غبار و غوطه ور شدن در عمق زیاد آب مقاوم است.

رقم توضیح رقم دوم توضیح
0 بدون حفاظت 0 بدون حفاظت
1 در مقابل اجسام بیشتر از 50 میلیمتر حفاظت دارد 1 در مقابل پاشش قطرات عمودی آب حفاظت دارد
2 در مقابل اجسام بیشتر از 12 میلیمتر حفاظت دارد 2 در مقابل پاشش قطرات آب با زاویه 15 درجه حفاظت دارد
3 در مقابل اجسام بیشتر از 2.5 میلیمتر حفاظت دارد 3 در مقابل پاشش قطرات آب با زاویه 60 درجه حفاظت دارد
4 در مقابل اجسام بیشتر از 1 میلیمتر حفاظت دارد 4 در مقابل پاشش قطرات آب از هر جهت حفاظت دارد
5 در مقابل گرد و غبار حفاظت دارد 5 در مقابل پاشش قطرات پرفشار آّب از هر جهت
6 در مقابل گرد و غبار حفاظت شدید دارد 6 در برابر پاشش حجم زیادی از آّب حفاظت دارد
7 در برابر غوطه ور شدن در آب تا عمق 1 متر حفاظت دارد
8 در برابر غوطه ور شدن در آب در عمق زیاد حفاظت دارد
اینورتر پنتاکس

6) شرایط بازار
یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب اینورتر شرایط بازار است. برای مثال هر پروژه بودجه محدودی دارد که با توجه به آن می بایست اینورتر را انتخاب نمود. همچنین برخی اینورترها گارانتی ضعیفی دارند و پشتیبانی آن ها پاسخگوی مشکلات درایو نمی باشد که این موارد از ضعف های درایو به حساب می آید.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد که به طور خلاصه به شما در انتخاب درایو اینورتر مناسب با توجه به نیازتان کمک کنیم از این رو، باید به توان خروجی، ولتاژ و فرکانس ورودی، نوع کنترل، قابلیت‌های حفاظتی، رابط‌ها و اتصالات، نوع گشتاور، هزینه، پشتیبانی و خدمات پس از فروش و ... توجه کنید. با توجه به این عوامل، می‌توانید اینورتر مناسبی را برای کاربردهای خود انتخاب کنید.

برای اینکه اینورتر انتخاب شده کاملاً با کاربردی مورد نظر سازگار باشد، بهتر است با یک کارشناس در زمینه اینورتر و اتوماسیون مشورت نمایید. کارشناسان کالا صنعتی آمادگی ارائه مشاوره تخصصی رایگان در زمینه انواع اینورتر به شما عزیزان را دارند.

 



:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 6 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

پمپ‌ها انواع مختلفی دارند و به دو دسته سانتریفیوژ و جابجایی مثبت تقسیم می‌شوند. هر کدام از پمپ‌ها دارای ساختار و طراحی منحصر به فردی هستند و توانایی پمپاژ سیالات با ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی را دارند. اما علاوه بر پمپ‌های رایجی که چه در کاربردهای خانگی و چه در کاربردهای صنعتی وجود دارند، پمپ‌هایی وجود دارند که برای کاربردهای خاص‌تری طراحی شده‌اند؛ پمپ خاص نام کلی است که به این نوع از پمپ‌ها اطلاق می‌شود.

به عنوان مثال از کاربردهای خاصی که در آنها پمپ خاص استفاده می‌شود، می‌توان به در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تراشکاری و فرزکاری، صنایع شیمیایی و دارویی، انتقال سوخت، استخرهای پرورش ماهی و آبزیان، استخرهای عمومی و خصوصی، انتقال مواد غذایی غلیظ و... اشاره کرد. هر کدام از این کاربردها به یک نوع پمپ خاص نیاز دارند که در ادامه به معرفی انواع پمپ خاص پرداخته خواهد شد. برای دریافت قیمت پمپ تماس بگیرید.

پمپ خاص

انواع پمپ خاص
دوزینگ پمپ
پمپ مگنتی
پمپ آب صابون
پمپ کولری
مونو پمپ
پمپ گازوئیل
پمپ اسید
پمپ‌های نام برده شده همه به نوعی پمپ خاص هستند و در کاربردهای خاص‌تری بکار گرفته می‌شوند.

دوزینگ پمپ که خود انواع مختلفی دارد برای انتقال سیالات و مواد با دوز مشخص و دقیق استفاده می‌شود.
پمپ مگنتی که نوعی پمپ سانتریفیوژ بوده سیل مکانیکی ندارد و نشتی از قسمت واسطه پمپ صفر است.
پمپ آب صابون که نوعی پمپ آب کوچک است که می‌تواند ترکیب آب با شوینده را برای کاربردهایی مثل تراشکاری و CNC پمپاژ کند.
پمپ کولری که دیگر نوع پمپ آب کوچک است که در کولرهای آبی به منظور پمپاژ آب داخل سینی کولر بر روی پوشال‌ها استفاده می‌شود.
مونو پمپ که نوعی پمپ جابجایی مثبت بوده که توانایی انتقال سیالات غلیظ را دارد.
پمپ گازوئیل که برای انتقال سوخت گازوئیل می‌تواند استفاده شود.
پمپ اسید از پرکاربردترین پمپ‌های خاص است که برای سیالات با خواص اسیدی و خورنده استفاده می‌شود.
انواع پمپ خاص

خرید پمپ خاص

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/309/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%AE%D8%A7%D8%B5
همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، پمپ خاص عنوان کلی است که به بعضی از پمپ‌ها گفته می‌شود و انواع مختلفی دارد. بنابراین قیمت آنها نیز با توجه به نوع متفاوت است. معمولا پمپ‌های خاص را شرکت‌های محدودتری تولید می‌کنند. مثلا برای پمپ مگنتی به دلیل نداشتن سیل و داشتن طراحی خاص سازندگان کمتری آن را تولید می‌کنند. همچنین پمپ‌های اسید به دلیل داشتن اجزایی از جنس‌های ضد اسید مثل پلیمرها و گریدهای مقاوم استیل، جز پمپ‌های خاصی هستند که بعضی از برندهای آنها را تولید می‌کنند.

در صورتی که به دنبال خرید پمپ خاص برای واحد صنعتی یا کارگاهی خود هستید، فروشگاه اینترنتی کالاصنعتی را برای این کار به شما پیشنهاد می‌دهیم. کالاصنعتی انواع پمپ خاص را به منظور کاربردهای مختلف موجود داشته و در صورتی موجود نبودن یا داشتن درخواست پمپ خاصی که مشتری نیاز دارد، می‌تواند آن را تامین کند.

کاربرد پمپ خاص
از کاربردهای گسترده‌ای که پمپ‌های خاص دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پمپ آب صابون: در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تراشکاری و فرزکاری
پمپ آب کولری: در کارخانه‌های تولید کولر آبی
پمپ مگنتی: انتقال سیالات گران قیمت، اسیدی و سمی که نباید نشتی از پمپ داشته باشند.
دوزینگ پمپ: در استخرهای عمومی و خصوصی برای تزریق دقیق کلر و آنتی اسکالانت به آب
پمپ گازوئیل: برای جابجایی سوخت‌های مایع مثل گازوئیل از یک مخزن به مخزن دیگر
مونو پمپ: انتقال سیالات غلیظ مثل انواع مواد غذایی، سس، رب، لبنیات و مواد شیمیایی و نفتی مثل قیر
پمپ اسید: انتقال سیالات با خاصیت اسیدی، بازی و خورنده در بسیاری از صنایع



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 6 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

یاتاقان به حرکت دو جزء در یک یا چند جهت با حداقل نیروی اصطکاک کمک میکند و حرکت را مسدود میسازد، بنابراین اجزایی که حرکت دورانی را حمایت میکند، یاتاقان نامیده میشود. این در حالی است که اگر حرکت خطی باشد بر عهده سطوح راهنما خواهد بود. یعنی از طرف سطوح راهنما حمایت خواهند شد.

انواع یاتاقان گیربکس
معمولا یاتاقانی که تکیه گاه زبانه شافت یا اکسل هستند به دو دسته یاتاقان لغزشی ، غلتشی تقسیم می شوند. در یاتاقان لغزشی بین سطوح، حرکت لغزشی وجود دارد، در حالی که در یاتاقان غلتشی بین سطوح، غلتش وجود دارد.

یاتاقان غلتشی یاتاقان لغزشی

نیروی اعمالی به یاتاقان و یا محل استقرار یاتاقان بر روی یک محور میتواند به صورت عمود بر محور و یا موازی با محور باشد. بنابراین یاتاقانی که فقط نیروی شعاعی را تحمل میکند یاتاقان شعاعی و یاتاقانی که فقط نیروی محوری را تحمل میکند یاتاقان محوری نام دارد. ولی اگر یاتاقان هم شعاعی و هم محوری را هم زمان تحمل کند، یاتاقان شعاعی و محوری نام دارد.

نیرو در یاتاقان نیرو در یاتاقان شعاعی نیرو در یاتاقان محوری یاتاقان شعاعی و محوری

یاتاقان لغزشی
در سطح بین یاتاقان لغزشی و زبانه محور به علت دوران، اصطکاک به وجود میاید و باعث ایجاد حرارت میشود، بنابراین لازم است در بین سطح یاتاقان لغزشی و زبانه محور روغن تزریق کنیم تا فیلمی از روغن بین سطح لغزشی و زبانه محور تشکیل شود. این ضخامت روغن سبب میشود تماس فلز با فلز از بین برود و اصطکاک کاهش یابد. از همه مهمتر اینست که همراه با نرمتر کار کردن محور، سر و صدا کاهش میابد و مثل یک مستهلک کننده نیرو عمل میکند و عمر یاتاقان نیز طولانی میشود. قیمت یاتاقان لغزشی از یاتاقان غلتشی کمتر است.

روغن کاری در یاتاقان لغزشی
یاتاقان لغزشی میتواند از نظر روغن کاری به صورت مایع یا اصطکاک مرزی باشد، بهترین شرایط کار با اصطکاک مایع به دست می آید که در اصطکاک مایع ، سطوح لغزنده با یکدیگر تماس مستقیم ندارند، زیرا یک فیلم روغن بین سطوح تشکیل شده و از تماس مستقیم سطوح جلوگیری میکنند. بنابراین به یک فشار روغن نیاز است تا نیروی وارده را در تعادل نگه دارد.

در یاتاقان لغزشی روغن تحت فشار زیاد، بین قطعات لغزنده دمیده می شود، سطوح لغزنده از هم جدا میشوند و در حالت تعادل قرار میگیرند. در عین حال هم اصطکاک و هک سایش کاهش میابد.در یاتاقان محور،روش فوق خیلی مناسب است. فشار روغن توسط یک پمپ در بیرون یاتاقان پدید می آید.

روغن تحت فشار از طریق سوراخ و کانالی به درون حوضچه فشار یاتاقان وارد و از حوضچه فشار یاتاقان پخش میشوند. تلفات ناشی از اصطکاک در یاتاقان لغزشی،کمتر از سایر یاتاقان است. قبل از حوضچه ، شیر خفه کن نصب شده است که به کمک شیر خفه کن ، با اختلاف فشار بین ، حوضچه می توان موقیت شافت را تحت تاثیر قرار داد که تحت تاثیر قرار گرفتن موقیت شافت در ماشین حساس از اهمیت زیادی برخودار است.

یاتاقان شعاعی و محوری با شیر خفه کن

یاتاقان شعاعی
معمولا یاتاقان شعاعی، با سرعت زاویه ای میچرخد، ولی یاتاقان در وضعیت ثابت قرار دارد، بنابراین اصطکاک ایجاد شده سرعت لازم را با توجه به شرایط کار به وجود می آورد. یعنی نازک شدن ضخامت فیلم روغن در جهت حرکت محور خواهد بود و محور، یک وضعیت محوری به خود میگیرد که گرفتن یک وضعیت محوری با ایجاد لقی بین سر محور و یاتاقان ایجاد خواهد شد.

نحوه پخش شدن نیرو در یاتاقان پخش شدن نیرو در یاتاقان ها

روغن کاری در یاتاقان شعاعی
در یاتاقان شعاعی روغن به سطوح لغزشی میچسبد، سطوح متحرک با روغن همراه میشوند و روغن را به شکل گوه به درون میدمد. بدین ترتیب فشار به طور پیوسته در طول شکاف افزایش میابد. برای تشکیل فشار،ضخامت فشار،طول و عرض منطقه فشار از اهمیت بالایی برخوردار است. فضای بین بوش یاتاقان و یاتاقان گرد با روغن پر شده است و باید جریان روغن به طور مداوم در طی کار تامین شود. حرکت دورانی یاتاقان گرد با اصطکاک اجسام جامد شروع می شود و به اصطکاک مایع گذر میکند.

عملکرد یاتاقان محوری
اساس یاتاقان محوری به سیستم صفحه مایل وابسته است. بر روی سطح یاتاقان گرد ضخامت حلقه ای شکل (لقمه) در جهت حرکت لغزشی با شیب مناسب ایجاد میشود. شیب صفحات می تواند ثابت یا متغیر باشد.سطح پیشانی یاتاقان گرد بر روی یک صفحه افقی از جنس مواد لغزشی دوران می کند. جهت روانسازی، اکثرا روغن جامد گریس و بعضا روغن مایع تزریق می شود. سطح متحرک صفحه، توسط شیار شعاعی و یا از طریق شیارحلقه ای خارج از مرکز بریده شده است، شیار حلقه ای و شیار شعاعی روانساز را در عرض سطح حلقه ای توزیع می کنند. روانساز توسط سوراخی که برای روانسازی ایجاد شده است،به صفحه افقی (پاشنه) تزریق می شود.

مقدار روغن در یاتاقان ها

باتاقان در محیط داخلی و خارجی
یاتاقان محوری در محیط داخلی و خارجی با سرعت لغزشی متفاوتی کار میکند، به همین دلیل قسمت خارجی یاتاقان محوری سریع تر ساییده میشود، و سریع تر ساییده شدن قسمت خارجی یاتاقان محوری بزرگترین عیب یاتاقان محوری است. یاتاقان محوری بر روی شافت محکم شده و بر روی رینگ حمل کننده ساکنی که به محفظه یاتاقان متصل شده است، میلغزد.

ساختمان یاتاقان شعاعی
در یاتاقان لغزشی شعاعی، اعمال نیرو،تغییر شکل ناشی از نیروی وارده ،نوع روغن انتخاب شده،روش خنک کاری و شرایط کار یاتاقان از اهمیت بالایی برخوردار هستند که همه موارد در طراحی، مورد نظر قرار میگیرد. یاتاقان لغزشی نیز بر همین اساس انتخاب میشود. مثلا اگر جا زدن یاتاقان از بغل شافت امکان پذیر باشد از یاتاقان بوشی استفاده میکنند. برای وسایل نقیله ریلی از بوش پرس شونده داخلی یا خارجی استفاده می شود.

در این نوع یاتاقان جهت روانسازی با روغن مایع یا جامد، شیار و حوضچه تعبیه شده است.این نوع شیار در سطح لغزشی توزیع می شود. ضمنا شکاف نباید در ناحیه بارگذاری قرار گیرد،زیرا در اثر فشار نیرو مسدود و از انتقال روغن به سطح بین محور و یاتاقان جلوگیری می شود و همین موضوع باعث تخریب یاتاقان و سرمحور خواهد شد.

در شافت که به طور محوری هدایت می شود و نیروی کوچک و نامشخص محوری را دریافت میکند از بوش طوقه دار استفاده می شود. فقط بایستی دقت کرد تا طوقه به داخل پرس نشود زیرا مانع انبساط گرمایی خواهد شد. چنانچه وارد کردن شافت از بغل ممکن نباشد، یاتاقان به صورت دو تکه طراحی و ساخت می شود.بهتر است درز جدا شافت حتی الامکان عمود بر بارگذاری قرار گیرد و جهت خود نیرو هم در راستای پایه یاتاقان باشد.

کفه پایینی یاتاقان دو تکه، بدنه و کفه بالایی یاتاقان درپوش نامیده میشود. بدنه یاتاقان بایستی به صورت صلب،مقاوم در برابر ارتعاش و مستحکم باشد،و اما در پوش یاتاقان نباید در هنگام سفت کردن پیچ تغییر شکل قابل توجهی داشته باشند. همچنین یاتاقان مفصلی، می تواند خود را با یک شافت کج شده هماهنگ کند. به همین شکل کله گی مفصلی را داریم که در همان شکل آماده مونتاژ نشان داده شده است.بازوی نوسان کننده را به یکدیگر متصل میکند،به طوری که یاتاقان بتواند حرکات پاندولی را انجام دهند. خیلی وقت به دلیل استفاده نامناسب ، ماده اجزای لغزشی با سرعت بیشتری ساییده می شود و در نتیجه سایش لقی یاتاقان افزایش میابد.

در این گونه مواقع از یاتاقان قابل تنظیم استفاده می شود.یک بوش با مخروط خارجی و شکاف طولی، که از پهلو از طریق مهره چاک دار تکیه داده می شود مهره را به اندازه ای سفت میکند که مخروط خارجی در مخروط داخلی کشیده می شود و باعث باریک شدن بوش در جهت شعاعی می شود.

جنس یاتاقان لغزشی
در یاتاقان معمولا سطوح لغزشی توسط روغن، به طور کامل از هم جدا میشوند فیلمی از روغن بین آنها تشکیل می شود و ممکن است، چه در شروع حرکت و چه در موقع ایستادن،احتمال تماس فلز با فلز و یا اصطکاک خشک به وجود آید. اصطکاک ایجاد شده باعث افزایش حرارت، سایش و خوردگی می شود. برای جلوگیری از افزایش حرارت،سایش و خورگی بایستی جنس محور و یاتاقان متفاوت باشد.

مقدار بار و نوع بارگذاری،نوع روغن کاری،انداره ابعاد و سایر خواص عمومی لازم برای یاتاقان در نظر گرفته شود. جنس یاتاقان بایستی دارای مقاومت به استهلاک ،مقاومت به فشار، مقاومت به خوردگی ،انبساط حرارتی کم، قابلیت هدایت حرارت خوب، مقاومت سایشی، خاصیت چسبندگی خوب به مواد روغنی، کمی ضریب اصطکاک وقابلیت کار در شرایط اضطراری مثل بروز نقص و یا قطع جریان روغنکاری باشد.

در صنعت برای ساختن شافت بیشتر از فولاد استفاده میکنند. سطوح خارجی شافت همیشه باید سخت تر از جنس یاتاقان باشد، زیرا هزینه تعویض و ترمیم سطوح خارجی شافت در اثر ساییدگی بیشتر از یاتاقان است.

ساختمان یاتاقان لغزشی
برای ساختن یاتاقان لغزشی نسبت به خواص مورد انتظار از مواد مختلفی استفاده می شود،که نسبت به عناصر ترکیبی و خواص و موارد مصرف در انواع مختلفی تقسیم شده اند. بیشتر مواد یاتاقان امروزه استاندارد شده اند. البته یک جنس،همه ی این خواسته را تامین نمیکند، بلکه هر یک از جنس می تواند خواسته ی مشخصی را تامین کند. به همین دلیل انتخاب جنس یاتاقان با توجه به موقعیت کاری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در عمل جنس یاتاقان مورد مصرف به دو دسته معدنی و غیر معدنی تقسیم میشوند که بعضی از یاتاقان معدنی و یاتاقان غیر معدنی همراه با خواص خود در ذیل بیان می شود.

جنس معدنی یاتاقان
فلز سفید: آلیاژ قلع است و به سه گروه تقسیم می شود:

مقدار قلع بیشتر است (مقدار قلع 80% یا بیشتر از 80%)
مقدار سرب بیشتر است(80% سرب ، 1% الی 12% قلع)
فلز سفیدی که نسبت قلع و سرب فلز سفید در حد متوسط است.
در آلیاژ قلع، علاوه بر قلع و سرب مقدار کمی مس و آنتیموان نیز یافت می شود. آلیاژ دیگری نیز به نام بابیت وجود دارد که از قدیم بیشترین مصرف را داشته است. ساختمان فلز سفید، بهترین جنس برای یاتاقان است. فلز سفید در مقابل سایش و زنگ زدگی مقاوم هستند و ضریب اصطکاک بسیار کوچکی دارند. متاسفانه سختی جنس، فشار مقاومتی و مقاومت خستگی فلز سفید نسبتا پایین است و در اثر افزایش حرارت ، خواص فلز سفید یک آفت آنی از خود نشان می دهد، بنابراین اولا نباید حتی یک لحظه بدون روغن کار کنند، ثانیا در حرارت بالا از فلز سفید استفاده نشود.

فلز سفید با مقدار سرب بیشتر در صنعت کاربرد اساسی دارد. معمولا فلز سفید بر روی یک بالشتک به صورت یک لایه نازک به ضخامت 3% الی 1 میلی متر که از فولاد یا برنز ساخته شده باشد، ریخته میشود.ریخته شدن فلز سفید بر روی بالشتک، به صورت ریخته گری، پرسی یا روش الکتریکی انجام می گیرد.

 

 

ورود به سایت کالاصنعتی

 



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 5 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

تسمه و پولی یا فولی تسمه از مهم ترین قطعات در سیستم های انتقال قدرت هستند. انتقال قدرت بین دو یا چند شفت با استفاده از تسمه و پولی انجام میگیرد. پولی ها معمولا از جنس فلز یا پلاستیک هستند و در اشکال مختلفی مانند تخت، شیاردار و … طراحی و تولید میشوند. همچنین تسمه ها از جنس لاستیک، نایلون و … هستند و در اشکالی مانند تخت، تایمینگ و … طراحی میشوند.

تسمه و پولی

پولی و تسمه یکی از دقیق ترین تجهیزات برای انتقال قدرت گشتاور و نیرو است. از مزایای استفاده از تسمه و پولی می‌توان به‌سادگی نصب و تعمیر، انتقال قدرت با کمترین نویز و ارتعاش، و انعطاف بالا در تنظیم نسبت سرعت دستگاه‌ها اشاره کرد. این سیستم در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، تولید ماشین‌آلات، صنایع فراوری و ساختمانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع تسمه و پولی
پولی تسمه ها میتوانند با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند در انواع متفاوتی طراحی و تولید شوند. در ادامه نگاهی اجمالی به انواع پولی و تسمه و کاربرد هر یک میندازیم.

انواع تسمه و پولی

تسمه و پولی سری M
تسمه و پولی سری M یا Metric از پرکاربردترین انواع تسمه و فولی صنعتی، با دندانه های هلالی شکل است.

تسمه و پولی سری XL
تسمه و پولی سری XL یکی از تسمه پولی های فوق سبک صنعتی است که در استانداردهای متریک و اینچی در بازار موجود است.

تسمه و پولی سری MXL
تسمه و فولی سری MXL یکی از دقیق ترین تجهیزات در انتقال توان برای مدل سازی ها، ابزار دقیق و دستگاه های اداری و صنعتی است.

فولی تسمه سری H
تسمه و پولی سری H از انواع تسمه پولی های سنگین صنعتی است و با تسمه های پهن سازگار میشود.

ورود به فروشگاه کالاصنعتی مشهد

 

تسمه و پولی سری L
تسمه و فولی سری L یکی از تسمه فولی های تایمینگ صنعتی سبک با دندانه های ذوزنقه ای است.

تسمه و فولی سری T
تسمه و فولی سری T یکی از تسمه های صنعتی برای انتقال دقیق و منظم گشتاور و نیرو سبک است.

خرید پولی تسمه (راهنمای انتخاب و خرید)
هنگام خرید پولی و تسمه باید مواردی را مدنظر داشته باشید تا هنگام خرید دچار اشتباه نشوید. این اطلاعات لازم است تا به فروشنده بدهید تا بتواند فولی مناسب را به شما ارائه دهد. این عوامل عبارت اند از:

نوع سیستم انتقال قدرت: در اولین قدم باید در نظر بگیرید تسمه و فولی برای چه کاربردی مورد استفاده قرار میگیرد تا متناسب با کاربرد، خرید تسمه و پولی انجام شود.
قدرت و گشتاور مورد نیاز: میزان قدرت و گشتاوری که قرار است از طریق تسمه و فولی منتقل شود اهمیت بالایی در خرید تسمه و فولی دارد.
نوع تسمه: برای هر نوع تسمه ای، پولی خاصی استفاده می شود و هنگام خرید فولی باید نوع تسمه مشخص باشد.
تعداد تسمه: فولی ها از 1 شیار شروع میشود و تعداد شیار ها بستگی به کاربرد شما دارد. تعداد شیارها و تسمه های یک فولی بستگی به کاربرد شما دارد. هرچه کاربرد شما سنگین تر باشد، تعداد تسمه های فولی نیز افزایش پیدا می کند.
قطر فولی: پولی دارای اندازه های استانداردی می باشد و طبق استاندارد ها، قطر خارجی متفاوتی دارند. قطر خارجی پولی باتوجه به کاربرد شما تعیین می شود.
اندازه تسمه: طول تسمه باید به گونه ای باشد که به راحتی روی فولی ها قرار گیرد و هیچ گونه کشیدگی یا اصطکاکی وجود نداشته باشد.
شما می توانید با در اختیار قرار دادن این اطلاعات به کارشناسان فروش کالا صنعتی، پولی و تسمه خود را خریداری کنید. همچنین ما در کالا صنعتی سفارش ساخت انواع فولی های خاص را میپذیریم. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش کالا صنعتی در ارتباط باشید.

قیمت فولی و تسمه
قیمت تسمه و پولی به عوامل مختلفی بستگی دارد و ممکن است قیمت متفاوتی داشته باشد. برخی از عواملی که بر قیمت فولی و قیمت تسمه تأثیر می‌گذارند، عبارت‌اند از:

نوع تسمه و فولی: نوع و مشخصات تسمه و پولی تعیین‌کننده قیمت هستند. تسمه‌ها ممکن است از جنس‌ها و طرح‌های مختلفی باشند، مانند تسمه‌های V، تسمه‌های تایمینگ، تسمه‌های زنجیری و غیره. همچنین، پولی‌ها نیز ممکن است از انواع مختلفی مثل پولی‌های راننده یا پولی‌های ستیغ گیر باشند.
اندازه و ابعاد: ابعاد تسمه و پولی، مقدار مواد مصرفی و تولیدی برای تولید آنها را تعیین می‌کند. تسمه‌ها با طول و عرض مختلفی و پولی‌ها با قطرهای مختلف در بازار موجود هستند.
جنس: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت تسمه و فولی جنس پولی و جنس تسمه است. پولی ها معمولا از جنس فلزلتی مختلف مانند روی و فولاد هستند. همچنین تسمه ها میتوانند از جنس لاستیک و انواع پلاستیک باشند.
برند سازنده: برخی برندهای سازنده بسیار تسمه فولی های قدرتمند و با کیفیت طراحی و تولید میکنند و به نسبت گران تر هستند.
برای اطلاع از قیمت دقیق و بروز انواع تسمه و پولی می‌توانید با کارشناسان کالاصنعتی در تماس باشید.

پولی و انواع پولی
پولی یا فولی که در بازار و صنعت با نام فولی نیز شناخته می شود، به منظور ارتباط و انتقال قدرت، دو شفت را به یکدیگر متصل می کند. فولی های موجود در کالا صنعتی با توجه به نحوه ساخت به انواع متفاوتی تقسیم می شود که عبارت اند از:

پولی تو پر
پولی تو پر

این پولی ها همانطور که از شکل آن ها پیدا است تو پر هستند و تراشکاری نشده اند.

پولی تو خالی
پولی تو خالی

 

این سری از پولی ها با نام پولی پره ای نیز شناخته می شوند. پولی های توخالی نسبت به پولی های تو پر سبک تر هستند.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 5 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

نگهداری دوره ای از گیربکس صنعتی، نقش بسیار مهمی در راندمان و عمر مفید این دستگاه ها دارد و به دلایل مختلفی حائز اهمیت است؛ از جمله:

اختلال و مشکلات احتمالی را قبل از تبدیل شدن به آسیب جدی شناسایی و از وقوع آن ها جلوگیری می کند؛ به عنوان مثال، نشانه های سایش دنده ها، ناهماهنگی قطعات و یا مشکلات مربوط به روغنکاری را با نگهداری دوره ای از گیربکس صنعتی و بازرسی منظم آن ها می توان شناسایی کرد و قبل از آسیب رسیدن به گیربکس و دستگاه های مرتبط مانند الکتروموتور، این مشکلات را رفع نمود.
نگهداری دوره ای به افزایش راندمان و بهبود عملکرد گیربکس صنعتی کمک می کند؛ به عنوان مثال، روغنکاری صحیح و منظم، سایش دنده ها و مصرف انرژی را به حداقل رسانده و راندمان گیربکس را در بیشترین حد خود حفظ می کند.
ایمنی کلی تجهیزات و نیروهای انسانی را حفظ می کند و از حوادث احتمالی جلوگیری می کند.
اقدامات لازم جهت نگهداری گیربکس صنعتی
10 مورد از مهم ترین اقدامات نگهداری گیربکس که وضعیت سلامت گیربکس را به طور کامل بررسی می کند و کمک زیادی به عیب یابی گیربکس صنعتی می نماید را در این مقاله بررسی میکنیم.

1) آماده سازی دفترچه بازرسی

پیش از هر اقدامی باید یک دفترچه بازرسی اختصاصی برای هر گیربکس درست کنید؛ از طریق لینک زیر قالب آماده دفترچه بازرسی (LogBook) گیربکس را رایگان و بدون دردسر دانلود نموده و برای هر دستگاه به صورت جداگانه پرینت بگیرید. تمامی مشاهدات و اقداماتی که در حین بازرسی گیربکس انجام می شود را باید در این دفتر به صورت دقیق ثبت کنید تا دید خوبی نسبت به وضعیت گیربکس و اقداماتی که باید انجام شوند، به دست آورید.

دانلود PDF دفترچه بازرسی گیربکس
2) گیربکس خود را رتبه بندی کنید.

برای رتبه بندی گیربکس باید دو مورد را بررسی کنید:

مشخصات فنی گیربکس
نیازهای کاربرد مورد نظر
ابتدا بررسی کنید که مشخصات فنی گیربکس، با اطلاعاتی که سازنده اعلام کرده است مطابقت دارد یا نه؟ سپس مشخصات فنی آن را با نیازهای کاربرد صنعتی مورد نظر مطابقت دهید؛ اگر مشخصات فنی گیربکس جوابگوی نیازهای کاربرد نیست باید گیربکس دیگری را جایگزین کنید.

3) محیط کاری گیربکس را تمیز نگه دارید.

به نظر شما نظافت محیط کار بر راندمان گیربکس تأثیری دارد؟ مطمئناً بله؛ آلودگی هایی مانند گرد و غبار و مواد خورنده موجود در محیط می تواند یکی از دلایل اصلی کاهش راندمان و خرابی گیربکس باشد. البته مقدار معینی از آلودگی در هر محیطی اجتناب ناپذیر است ولی تمیز کردن منظم محیط و گیربکس نقش مؤثری در افزایش طول عمر قطعات آن دارد.

هنگام نظافت گیربکس اگر نشانه های داغ شدن بیش از حد، خوردگی، آلودگی و نشت روغن را روی پوسته و اطراف گیربکس مشاهده کردید، در دفترچه بازرسی ثبت کنید.
محیط اطراف گیربکس را نظافت کنید تا آلودگی و گرد و غبار وارد آن نشود.
به صورت دوره ای و منظم، گیربکس را به صورت چشمی بازرسی کنید؛ در بازرسی چشمی به دنبال علائمی مانند ترک خوردگی رنگ پوسته، رد خراش، خوردگی و آسیب دیدگی پوسته و شفت ها باشید.
4) کاسه نمدهای دارای نشتی را تعویض کنید.

تعویض کاسه نمد

اهمیت گردش روغن مناسب در گیربکس، به اندازه گردش خون در بدن انسان است؛ یکی از مهم ترین اقدامات نگهداری دوره ای از گیربکس صنعتی، بررسی نشت روغن در محورهای ورودی و خروجی است.

نشت روغن نشان دهنده از کار افتادن یکی از کاسه نمدها ترک خوردگی پوسته، عدم مونتاژ صحیح گیربکس در کارخانه، است که باید در اسرع وقت تعویض شود. آب بندی خراب گیربکس، نه تنها باعث کاهش سطح روغن می شود بلکه احتمال نفوذ آلودگی، آب و گرد و غبار به داخل گیربکس را هم افزایش می دهد و باعث آسیب دیدن قطعات داخلی گیربکس می شود.

5) پیچ هواگیری گیربکس را بررسی کنید.

اکثر گیربکس ها، درپوشی برای تخلیه بخار روغن و هوای داغ جمع شده داخل گیربکس و هواگیری دارند؛ پیچ هواگیری گیربکس را به صورت دوره ای تمیز کنید و اگر در اثر باز و بسته شدن های مکرر، آسیب دیده یا سایش دارد، آن را در اسرع وقت تعویض کنید.

اگر نگهداری دوره ای از گیربکس به صورت صحیح انجام شود، پیچ هواگیری در زمان های مشخص باز می شود تا بخار روغن و هوای داغ جمع شده از گیربکس خارج شود. بخار روغن و هوای داغ، باعث افزایش دمای پوسته شده و در نهایت به کاسه نمدها و سایر قطعات گیربکس آسیب می رساند.

6) روغن کاری گیربکس را طبق دستورالعمل انجام دهید.

روغن کاری گیربکس صنعتی

برای روغن کاری گیربکس، باید طبق دستورالعمل شرکت سازنده عمل کنید؛ نوع روغن، میزان آن و زمان تعویض روغن در این دستورالعمل ها بیان می شود. اصلی ترین اقدام در نگهداری گیربکس صنعتی، بررسی وضعیت و سطح روغن گیربکس است.

برخی از گیربکس ها به صورت دائمی روغن کاری شده اند و دریچه روغن روی آن ها وجود ندارد، اما برخی دیگر نیاز به تعویض روغن دارند. میزان روغن مورد نیاز را می توانید با پلاک خوانی گیربکس صنعتی یا مطالعه کاتالوگ محصول تشخیص دهید؛ قبل از راه اندازی گیربکس، حتماً سطح روغن و مشخصات آن مانند ویسکوزیته را بررسی کنید.

روغن گیربکس را پس از 500 تا 1000 ساعت کار اولیه خالی کنید و گیربکس را با مواد نفتی مانند گازوئیل، تینر و نفت شستشو دهید.
سپس در فواصل زمانی منظم، سطح روغن را بازرسی و پس از هر 4000 ساعت کار، روغن را تعویض کنید.
اگر از روغن ترکیبی استفاده می کنید باید آن را پس از 8000 ساعت کار تعویض نمایید.
اگر گیربکس قبل از راه اندازی برای مدت طولانی در هوای مرطوب بوده است، ابتدا آن را از روغن پر کنید و پس از راه اندازی، سطح روغن را به مقدار مطلوب برسانید.
برای آشنایی بیشتر با بهترین روش های روغنکاری گیربکس، مقاله روش های روغنکاری گیربکس صنعتی را مطالعه فرمایید.

7) به دنبال نشانه های حرارت بالای گیربکس باشید.

دمای بالا یکی از دلایل اصلی خرابی گیربکس های صنعتی است؛ هنگام نگهداری دوره ای از گیربکس، اگر با نشانه های زیر مواجه شدید، حتماً به دنبال ریشه یابی و تعمیر گیربکس باشید. نشانه های حرارت بالای گیربکس عبارتند از:

تغییر رنگ یا علائم سوختگی روی بدنه گیربکس
آب، روغن تیره یا کف در دریچه بازرسی
تغییرات ناگهانی دمای گیربکس (به وسیله دماسنج های مادون قرمز باید اندازه گیری شود.)
دود ناشی از شفت و مهر و موم ها
تیره شدن رنگ روغن
کاهش سطح روغن
وجود براده های فلزی در روغن (ناشی از خرابی چرخ دنده و بلبرینگ ها)
برای تشخیص دمای بیش از حد گیربکس اقدامات زیر را انجام دهید:

ظاهر گیربکس را بررسی کنید و به دنبال علائم بالا باشید.
با استفاده از دماسنج های مادون قرمز دمای گیربکس را اندازه گیری کنید.
دمای مخزن روغن گیربکس را اندازه گیری نمایید.
در گیربکس هایی که از رادیاتور روغن یا آب برای خنک کردن استفاده می کنند، دمای ورودی و خروجی روغن یا آب را اندازه گیری کنید.
قطعات داخلی گیربکس را از نظر ظاهری، نحوه واکنش نسبت به هم، تراز بودن و روان بودن بررسی کنید.
صدا و لرزش گیربکس را اندازه گیری و با حد مجاز مقایسه کنید.
اگر در روغن گیربکس براده های فلزی را مشاهده کردید، می توانید با شستشوی گیربکس براده ها را حذف و عملکرد گیربکس را بهبود بخشید
8) وضعیت دنده ها را ارزیابی کنید.

کلیک کنید

شکستگی یا کنده شدن کامل دندانه

ناهماهنگی دندانه های چرخ دنده
علائم سایش در چرخ دنده های گیربکس صنعتی
در صورتی که هر یک از موارد بالا را مشاهده کردید، بلافاصله باید قطعه آسیب دیده را تعویض نمایید.

9) لقی گیربکس را بررسی کنید.

لقی در گیربکس صنعتی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد؛ لقی می تواند به دو حالت عمودی و چرخشی باشد. یکی از نشانه های لقی عمودی بازی کردن انتهای شفت خروجی گیربکس است. اگر تکان های شفت زیاد باشد، احتمالاً لقی در اثر سایش و خرابی یاتاقان ها و بلبرینگ ها رخ داده است. Backlash یا لقی چرخشی نیز در اثر کیفیت ساخت و سایش دنده ها صورت می گیرد.

10) میزان لرزش گیربکس را زیر نظر بگیرید.

محیط استفاده از گیربکس های صنعتی، معمولاً پر سر و صدا است و بررسی افزایش صدای دستگاه در حین کار، کمی دشوار است؛ اما تجزیه و تحلیل منظم میزان لرزش گیربکس می تواند مشکل در قطعات داخلی گیربکس را شناسایی کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 5 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

هنگام اندازه گیری جریان ورودی و خروجی اینورتر، برخی افراد با مقادیر جریان خوانده شده در سمت ورودی در مقابل سمت خروجی مبهوت می شوند. اغلب اوقات، جریان خروجی بیشتر از جریان ورودی خواهد بود!! از آنجایی که بازده اینورتر کمتر از 100٪ است، جریان خروجی باید کمتر از جریان ورودی باشد که این برخلاف دانش مرسوم است. این مقاله موقعیت‌هایی را توضیح می دهد که می‌توانید انتظار داشته باشید جریان بیشتری را در سمت خروجی اینورتر در مقایسه با سمت ورودی مشاهده کنید.

ورودی و خروجی اینورتر

چند اصل اساسی وجود دارد که قبل از ادامه باید بدانیم:

1- موتورها با ضریب توان تاخیری (PF) کار می کنند. این بدان معناست که موتور توان راکتیو (var) را مصرف می کند. هنگامی که موتور به شبکه برق وصل می شود، شبکه توان راکتیو لازم را برای کار به موتور می دهد. این توان راکتیو برای تولید میدان مغناطیسی دوار در داخل استاتور موتور استفاده می شود و هیچ کار مفیدی (وات) انجام نمی دهد.

2- هنگامی که یک درایو (VFD) نصب می شود. اساساً سیستم قدرت را به سه قسمت جداگانه جدا می کند:

یکسوسازی سمت ورودی - تبدیل AC به DC
ذخیره سازی انرژی DC در خازن
معکوس کردن سمت خروجی - تبدیل DC به AC
3- هنگامی که موتور به اینورتر (به سمت خروجی درایو) متصل می شود، موتور اساساً از شبکه برق جدا می شود. این بدان معناست که توان راکتیو لازم برای کارکرد موتور باید از خود درایو تامین شود.
4- توان راکتیو مورد نیاز برای مغناطیس کردن سیم پیچ های موتور معمولاً با سرعت تغییر نمی‌کند و مقدار نسبتاً ثابتی است.
5- قدرت واقعی مورد نیاز برای راه اندازی موتور (جریان تولید کننده گشتاور) با سرعت متفاوت است. گشتاور را کم کنید، جریان کمتر خواهد شد.
6- کل توان وارد شده به درایو است که باید با توان خروجی درایو مقایسه شود (منهای توان از دست رفته در عملیات درایو). مقایسه جریان بین ورودی و خروجی مقایسه درستی نیست.

محصولات پیشنهادی: قیمت اینورتر سه فاز
جریان اجزا در اینورتر
جریان ورودی اینورتر
جریان ورودی از شبکه برق به اینورتر دارای یک جزء است:

جریان واقعی که گشتاور یا کار مفید تولید می کند (وات)

جریان ورودی اینورتر جریان واقعی است که کار مفید یا گشتاور تولید می کند.

Iinputvfd=Ir

بیشتر بخوانید:بررسی خطاهای اینورتر
جریان خروجی اینورتر
جریان خروجی از اینورتر به موتور دارای دو جزء است:

جریان واقعی که گشتاور یا کار مفید تولید می کند (watt)
جریان راکتیو که میدان مغناطیسی در موتور ایجاد می کند (var)
مجموع جریان خروجی (Ioutputvfd) از درایو، جذر مجموع مجذورهای هر دو جریان واقعی (Ir) و جریان راکتیو (Iq) خواهد بود.

Ioutputvfd=√(I2r+I2q)

جریان واقعی (Ir) توسط شبکه الکتریکی و جریان راکتیو (Iq) توسط خازن باس DC در داخل اینورتر تامین می شود. از معادلات بالا می توان دریافت که جریان خروجی اینورتر می تواند بزرگتر از جریان ورودی باشد. برای درایوها و موتورهای با اندازه کوچکتر، تفاوت در اندازه جریان ممکن است قابل توجه نباشد، اما برای درایوهای بزرگتر این تفاوت بیشتر خواهد بود. جریان واقعی و راکتیو در داخل اینورتر I_r جریان واقعی و I_q جریان راکتیو است.

تفاوت درایو کوچک و بزرگ

محاسبه جریان ورودی و خروجی اینورتر
اگر ضریب قدرت موتور و گشتاور بار یا KW را بدانیم، می توانیم جریان خروجی از اینورتر را با دقت معقولی محاسبه کنیم. برای شروع، بیایید یک مثال واقعی بزنیم. تصویر زیر مشخصات یک درایو 37 کیلوواتی را نشان می دهد. جریان خروجی پیوسته 72 آمپر است که برای یک درایو 37 کیلووات طبیعی است، در حالی که جریان تغذیه تنها 58 آمپر است.

بنابراین، دلیل این تفاوت چیست؟ آیا درایو جریان باقیمانده را خودش تولید می کند؟! نه مطمئنا، این دستگاه یک مبدل است نه یک ژنراتور. آیا اینورتر معجزه می کند؟ من مطمئن هستم که شما این را در مارک های دیگر نیز خواهید یافت، بنابراین اینطور نیست.

Input Ratings
380-480V supply voltage
3 input phases
58 A supply current continuous
80 A supply fuse or MCB (type B)

Output Ratings
37 kw (50HP) Motor Output Ratings
0 - supply voltage output voltage
72 A output current
جدول وردی و خروجی اینورتر

پاسخ درست در پشت خازن های داخل درایوها نهفته است. همانطور که همه ما می دانیم، هر اینورتر دارای یک لینک DC متشکل از خازن هایی است که امواج DC تبدیل شده ورودی را صاف می کند. علاوه بر آن، آنها همچنین مشهورترین نقش خود را در صنایع برق ایفا می کنند.

محاسبه و فرمول جریان فعال در اینورترها
جبران توان راکتیو مصرفی بارهای القایی مانند یک موتور القایی. بنابراین چگونه این ارتباط با جریان خروجی درایو بیشتر از ورودی آن است؟ بیایید چند عملیات ریاضی ساده انجام دهیم. فرض کنید یک موتور 37kW-72A به اینورتر 37kW ما متصل است. همچنین فرض کنید ضریب توان آن 0.8 است. بخش جریان فعال به سادگی تعیین می شود:

Iactive=I×cosⱷ=72×0.8=58A

این موتور در مجموع 72 آمپر جریان ظاهری مصرف می کند. حدود 58 آمپر از این مقدار کل به تولید توان واقعی (فعال) موتور اختصاص داده شده است و باید توسط شبکه تامین شود.

بنابراین، درایو تنها به برق واقعی 58 آمپر در ورودی خود نیاز دارد. مقدار باقی مانده مربوط به مدار القایی مغناطیسی موتور است که توسط خازن های لینک DC جبران می شود. این مقدار را نیز می توان به راحتی با قوانین ضریب توان محاسبه کرد.

Ireactive=I×sinⱷ=72×0.6=42A

تصویر زیر نمای کلی خوبی از جریان های درگیر در این فرآیند ارائه می دهد.

جریان های درگیر در اینورتر

محصولات پیشنهادی: خرید اینترنتی درایو ال اس
توان راکتیو
لازم به ذکر است که توان راکتیو در واقع توسط خازن ها "تولید" نمی شود، بلکه "جبران" می شود. یعنی یک اینورتر (یا خازن های داخل آن) نمی تواند توان راکتیو تولید کند، همانطور که نمی تواند توان اکتیو تولید کند.

درایو در این فرآیند فقط به عنوان مبدل/ معکوس کننده عمل می کند. آنچه اتفاق می افتد فقط یک بازی از چرخه های فعلی جایگزین است. در واقع، یک عنصر خازنی در نیمه اول یک نیم چرخه توان راکتیو تولید می کند و در نیمه دوم به مقدار مساوی از آن را مصرف می کند.

بنابراین، تولید/مصرف توان کلی یک خازن در طول نیم سیکل صفر است. در مقابل، سلف ها دقیقاً رفتار مخالف دارند. آنها توان راکتیو را در نیمه اول نیم چرخه مصرف می کنند و در نیمه دوم آن را تولید می کنند. بنابراین، خازن و موتور فعل و انفعالات واکنشی خود را از طریق چرخه های AC جبران/خنثی می کنند. به همین دلیل است که ما گاهی اوقات آن را قدرت خیالی می نامیم که کاملاً درست نیست.

واقعیت مورد بحث؛ یعنی بیشتر بودن جریان خروجی از جریان ورودی معمولاً برای درایوهایی صادق است که خازن های پلی پروپیلن دارند و هارمونیک کمتری به شبکه وارد می کنند. این مورد در مورد اکثر اینورتر های موجود در بازار صادق نیست. در واقع بیشتر درایوها با خازن های الکترولیتی که ارزان تر هستند اما دارای مقادیر هارمونیک بالاتری هستند که معمولاً جریان ورودی بیشتری را به همراه دارند تولید می شوند. در نتیجه، هارمونیک ها نیز باید به عنوان نقش آفرین دیگری در محاسبات ما در نظر گرفته شوند.



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

پمپ وکیوم پارس یکی از برند های شناخته شده در زمینه تولید وکیوم روغنی و آبی در ایران است.

پمپ وکیوم
به فضایی که خالی از هرگونه سیالی است، خلاء گفته می شود و پمپ وکیوم ابزاری برای ایجاد خلاء است. این تعریف ایده آل برای وکیوم یا خلاء می باشد اما ایجاد خلاء مطلق با فشار صفر مطلق کاری بسیار بسیار سخت یا میتوان گفت ایجاد فضایی بدون مولکول هوا، غیر ممکن است. اما در سال های اخیر سیستم ها و دستگاه های وکیومی وجود دارند که تا حد قابل قبولی وکیوم ایجاد می نماید.

پنتاکس پمپ

 

اساس کار پمپ وکیوم
عموماً پمپ های وکیوم از دو قسمت اصلی روتور و بدنه تشکیل شده است. روتور شامل شفت و پروانه پمپ و بدنه شامل سیلندر و سر سیلندر ها است. شرکت وکیوم پارس به عنوان یکی از بهترین شرکت های تولید کننده پمپ وکیوم در ایران به شمار می رود که با جنس با کیفیت بسیار بالا و ماشین کاری پیشرفته بر طبق استاندارد های ISO و DIN با دقت های در حد صدم میلیمتر تولید و عرضه شده است.این کیفیت باعث افزایش بهره وری و نشت داخلی ناچیز می شود. بخش کنترل کیفی کارخانه وکیوم پارس، هر دستگاه را به لحاظ فشار، میزان خلاء و مصرف قدرت آزمایش کرده و قبل از سر هم بندی نهایی، کاملاً و به صورت صد در صد بررسی و چکاپ می شود. برای آگاهی از آخرین قیمت پمپ با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید.

محصولات پیشنهادی: قیمت پمپ روغنی هامر
مکانیزم عمل پمپ وکیوم
در پمپ وکیوم، یک پروانه خارج از مرکز در یک محفظه دارای آب دوران می کند. این دوران باعث ایجاد خلاء در وسط ناحیه پمپاژ شده و هوای بیرون را به داخل میکشد. با گردش پره در داخل آب، حجم بسته بین آب و فضای خالی کاهش می یابد و هوای فشرده خارج می شود. مزیت وجود آب در اطراف پمپ را میتوان خنک کاری پمپ وکیوم و تثبیت درجه حرارت واکنش تراکم به صورت ایزوترمال دانست.

مکانیزم عمل پمپ وکیوم
شرایط عملکردی مناسب پمپ وکیوم
دمای رینگ آب و بخار آب و دمای هوای ورودی، تاثیر به سزایی در ظرفیت پمپ وکیوم خواهد داشت. در شرایط استاندارد، بهترین حالت دمای هوای ورودی ماکزیمم 20 درجه سانتیگراد و فشار محیط 760 میلیمتر جیوه و دمای آب ورودی به اندازه حدود 15 درجه سانتیگراد یا کمتر در نظر گرفته شود.

مزایای استفاده از پمپ وکیوم
یکی از بهترین مزایای پمپ های وکیوم، عدم نیاز به روغنکاری است. هوای فشرده این پمپ ها کاملاً بدون روغن بوده و بهترین روش تهیه هوای فشرده برای صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی و حتی استخرهای پروش ماهی به شمار می رود. انتقال هوا یا گازهای محتوی بخار آب با ذرات مختلف، به خوبی با پمپ وکیوم آب در گردش ممکن بوده و در کارکرد آنها خللی وارد نخواهد کرد. طول عمر پمپ با توجه به عدم اصطکاک قطعات مکانیکی نظیر روتور و سیلندر، بسیار بالا بوده و راندمان خوبی دارد. مزیت اساسی پمپ وکیوم پارس نسبت به رقبا، استفاده از جدا کننده های مکانیکی است که باعث شده تا کمترین صدا را تولید کرده و استفاده از آب بند مکانیکال سیل استفاده شده که حداکثر مقاومت در برابر نشتی را دارد. سعی بر آن است که با طراحی جدید در پمپ وکیوم پارس، حداکثر فشار و دبی خروجی را داشته و قطعات بسیار مرغوب و با کیفیتی استفاده شده است.



:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

پمپ وکیوم پارس یکی از برند های شناخته شده در زمینه تولید وکیوم روغنی و آبی در ایران است.

پمپ وکیوم
به فضایی که خالی از هرگونه سیالی است، خلاء گفته می شود و پمپ وکیوم ابزاری برای ایجاد خلاء است. این تعریف ایده آل برای وکیوم یا خلاء می باشد اما ایجاد خلاء مطلق با فشار صفر مطلق کاری بسیار بسیار سخت یا میتوان گفت ایجاد فضایی بدون مولکول هوا، غیر ممکن است. اما در سال های اخیر سیستم ها و دستگاه های وکیومی وجود دارند که تا حد قابل قبولی وکیوم ایجاد می نماید.

یک تجهیز ایجاد کننده خلاء دارای اجزایی نظیر، پمپ، فشار سنج، اتصالات دایمی، فلنچ و لوله های اتصال می باشد. خلاء بسته به فشار گاز، از یک میلی بار تا 1 میلیاردم میلیبار قابل تحویل است. در هر رده از روش ها و تجهیزات خاصی برای ایجاد خلاء استفاده می شود اما به جرات میتوان گفت که بیشترین مصرف پمپ وکیوم در رده تا یک میلی بار است که خلاء کمی به شمار می آید. این وکیوم کم در فرآیند هایی نظیر تقطیر، فرمینگ، پمپاژ سیال، انتقال مواد، فیلتراسیون و موارد مربوط به پروسه های شیمیایی استفاده می شود. کوره های وکیوم در بازه متوسط خلاء و صنایع بسیار حساس و فیلم سازی ها از پمپ وکیوم با خلاء بالا استفاده می شود. همجوشی های هسته ای و حلقه های شتاب دهنده ذرات از پمپ وکیوم با خلاء مافوق زیاد استفاده می کنند.

پنتاکس پمپ

 

اساس کار پمپ وکیوم
عموماً پمپ های وکیوم از دو قسمت اصلی روتور و بدنه تشکیل شده است. روتور شامل شفت و پروانه پمپ و بدنه شامل سیلندر و سر سیلندر ها است. شرکت وکیوم پارس به عنوان یکی از بهترین شرکت های تولید کننده پمپ وکیوم در ایران به شمار می رود که با جنس با کیفیت بسیار بالا و ماشین کاری پیشرفته بر طبق استاندارد های ISO و DIN با دقت های در حد صدم میلیمتر تولید و عرضه شده است.این کیفیت باعث افزایش بهره وری و نشت داخلی ناچیز می شود. بخش کنترل کیفی کارخانه وکیوم پارس، هر دستگاه را به لحاظ فشار، میزان خلاء و مصرف قدرت آزمایش کرده و قبل از سر هم بندی نهایی، کاملاً و به صورت صد در صد بررسی و چکاپ می شود. برای آگاهی از آخرین قیمت پمپ با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید.

محصولات پیشنهادی: قیمت پمپ روغنی هامر
مکانیزم عمل پمپ وکیوم
در پمپ وکیوم، یک پروانه خارج از مرکز در یک محفظه دارای آب دوران می کند. این دوران باعث ایجاد خلاء در وسط ناحیه پمپاژ شده و هوای بیرون را به داخل میکشد. با گردش پره در داخل آب، حجم بسته بین آب و فضای خالی کاهش می یابد و هوای فشرده خارج می شود. مزیت وجود آب در اطراف پمپ را میتوان خنک کاری پمپ وکیوم و تثبیت درجه حرارت واکنش تراکم به صورت ایزوترمال دانست.

مکانیزم عمل پمپ وکیوم
شرایط عملکردی مناسب پمپ وکیوم
دمای رینگ آب و بخار آب و دمای هوای ورودی، تاثیر به سزایی در ظرفیت پمپ وکیوم خواهد داشت. در شرایط استاندارد، بهترین حالت دمای هوای ورودی ماکزیمم 20 درجه سانتیگراد و فشار محیط 760 میلیمتر جیوه و دمای آب ورودی به اندازه حدود 15 درجه سانتیگراد یا کمتر در نظر گرفته شود.

مزایای استفاده از پمپ وکیوم
یکی از بهترین مزایای پمپ های وکیوم، عدم نیاز به روغنکاری است. هوای فشرده این پمپ ها کاملاً بدون روغن بوده و بهترین روش تهیه هوای فشرده برای صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی و حتی استخرهای پروش ماهی به شمار می رود. انتقال هوا یا گازهای محتوی بخار آب با ذرات مختلف، به خوبی با پمپ وکیوم آب در گردش ممکن بوده و در کارکرد آنها خللی وارد نخواهد کرد. طول عمر پمپ با توجه به عدم اصطکاک قطعات مکانیکی نظیر روتور و سیلندر، بسیار بالا بوده و راندمان خوبی دارد. مزیت اساسی پمپ وکیوم پارس نسبت به رقبا، استفاده از جدا کننده های مکانیکی است که باعث شده تا کمترین صدا را تولید کرده و استفاده از آب بند مکانیکال سیل استفاده شده که حداکثر مقاومت در برابر نشتی را دارد. سعی بر آن است که با طراحی جدید در پمپ وکیوم پارس، حداکثر فشار و دبی خروجی را داشته و قطعات بسیار مرغوب و با کیفیتی استفاده شده است.



:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

توان الکتریکی یک‌بار، میزان انرژی الکتریکی است که از طریق یک مدار الکتریکی به بار تحویل داده شده و به شکل دیگری از انرژی (مانند جنبشی، نور گرما و… ) تبدیل می‌شود. توان را بر حسب کمیت‌های الکتریکی ولتاژ‌ و جریان، می‌توان با فرمول استاندارد زیر محاسبه کرد:

 

فرمول توان برحسب کمیت های الکترکی ولتاژ و جریان

 

که یکای آن ژول بر ثانیه است اما به احترام جیمز وات با وات بیان می‌شود. فرمول فوق یک فرمول کلی برای محاسبه‌ی توان است و برای جریان مستقیم کاربرد دارد اما برای جریان متناوب با توجه به اختلاف فازی که بین ولتاژ و جریان وجود دارد با کمی تغییرات قابل استفاده است. از آنجایی که توان یکی از کمیت‌های مهم در انتخاب الکتروموتور است، در این مقاله به محاسبه توان برای الکتروموتورهای سه‌فاز می‌پردازیم. برای خرید و دریافت الکتروموتورهای سه‌فاز می‌توانید با کارشناسان فنی کالاصنعتی در ارتباط باشید.

 

محاسبه توان برای الکتروموتورهای سه فاز

برای موتورهای الکتریکی سه‌فاز سه نوع توان اکتیو، راکتیو و توان ظاهری قابل محاسبه است که یکای هر کدام بنا بر فرمول محاسبه‌ای متفاوت است. برای بدست آوردن توان یک الکتروموتور سه فاز ابتدا باید با کمیت‌های تاثیر گذار و انواع توان‌های موتور الکتریکی آشنا شویم.

 

انواع توان

در مصرف کننده‌های مانند موتورهای الکتریکی، توان 3 نوع است که عبارتند از:

 

توان اکتیو (P): توان حقیقی است، به عبارتی توانی که باعث چرخش شفت موتور می‌شود و واحد آن وات (W) است.

توان راکتیو (Q): یک توان فرضی است که به دلیل وجود اختلاف فاز ولتاژ و جریان در مدار است. مقدار آن به اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان بستگی دارد و نقشی در چرخش شفت ندارد همچنین واحد آن KVAR است.

خوب است بدانید همیشه کاهش توان راکتیو، یک مزیت برای بهبود بازده سیستم است. اما در بسیاری از کاربردهای صنعتی، توان راکتیو در مدار مفید است و با گردش موثر توان در خطوط انتقال، هرجایی که نیاز بار باشد نقش مهمی در تنظیم ولتاژ را ایفا می‌کند.

 

توان ظاهری (S): ترکیب دو توان اکتیو و راکتیو است و به عنوان توان ظاهری یا توان کل در نظر گرفته می‌شود و واحد آن KVA است.

یک مثال ساده برای درک بهتر مفهوم توان‌ها، مثال لیوان دلستر است، که توان اکتیو میزان دلستر داخل لیوان، توان راکتیو کف دلستر و فضای کل لیوان توان ظاهری است که مجموع توان اکتیو و راکتیو است.

 

توان ظاهری

 

انواع کمیت‌های تاثیرگذار در توان

کمیت‌های مهم در محاسبه‌ی توان عبارتند از:

 

VL برای ولتاژ خط

IL برای جریان خط

Vph ولتاژ فاز

Iph جریان فاز

COSφ ضریب قدرت (زاویه φ، زاویه بین ولتاژ و جریان هر سیم‌پیچ است.)

انواع کمیت های تاثیر گذار در توان

 

معادلات توان سه فاز بر حسب کمیت‌های سه‌فاز

تمامی معادلات زیر برای هر دو سربندی ستاره و مثلث، صادق است. بنابراین توان‌های اکتیو، راکتیو و ظاهری اعمال شده به یک موتور سه‌فاز با سربندی ستاره یا مثلث به صورت زیر است:

 

معادلات توان سه فاز برحسب کمیت های سه فاز

 

معادلات توان سه فاز بر حسب کمیت‌های خط

برای بار با اتصال ستاره، ولتاژ و جریان خط برابر است با:

 

معادلات توان سه فاز - برای بار با اتصال ستاره، ولتاژ و جریان خط

 

و برای بار با اتصال مثلث، ولتاژ و جریان خط برابر است با:

 

معادلات توان سه فاز - برای بار با اتصال مثلث، ولتاژ و جریان خط

 

و با توجه به معادله توان اکتیو سه‌فاز کافی است با جایگذاری معادلات جریان و ولتاژ خط به جای جریان و ولتاژ فاز، فرمول توان اکتیو خط را به دست آوریم.

 

جریان خط و ولتاژ خط

 

برای توان راکتیو و توان ظاهری هم با جایگذاری معادلات خط به جای فاز به فرمول‌های زیر دست می‌یابیم.

 

توان رادیو اکتیو و توان ظاهری

 

روابط بین توان ها

 

روابط بین توان ها

 

روابط بین توان رادیو اکتیو، ظاهری و اکتیو

 

برای درک بهتر معادلات بالا خوب است به مثال زیر توجه کنید.

 

مثال: جریان خط(IL) یک الکتروموتور 3 فاز که با آمپرمتر اندازه گیری شده برابر 104 آمپر است همچنین ضریب توان آن 0.8 است، توان این موتور چقدر است؟

جواب: از آنجایی که ولتاژ خط سه‌فاز برابر است با 380 ولت و با توجه به دادهای مساله، با جایگذاری اطلاعات فوق در معادله توان اکتیو داریم:

روابط بین توان ها

 

که معادل 55 کیلووات است.

 

محاسبه جریان الکتروموتور سه فاز

برای به دست آوردن جریان خط در الکتروموتورهای سه فاز کافی است از فرمول توان اکتیو خط استفاده کنید و با طرفین وسطین فرمول، معادله جریان خط الکتروموتور را به دست آورید.

 

محاسبه جریان الکتروموتور سه فز

 

به طور مثال جریان الکتروموتوری با توان 45 کیلووات و ضریب توان 0.7 و ولتاژ خط 380 ولت به صورت زیر محاسبه می شود:

 

جریان الکتروموتوری با توان 45 کیلووات

 

 

 

رنج توانی الکتروموتور

همان طور که می‌دانید واحدهای اندازه گیری توان الکتروموتور کیلووات(KW) و اسب بخار(hp) است. هر اسب بخار معادل 0.745 کیلووات است و هر کیلووات معادل 1.34 اسب بخار. 

خوب است بدانید اسب بخار واحد رایج در آمریکای شمالی است از آنجایی که ساخت الکتروموتورها در آمریکای شمالی آغاز شد به همین دلیل توان الکتروموتور با اسب بخار بیان می‌شد اما بعد از تشکیل کمیسیون الکتروتکنیک بین‌المللی (IEC) واحد کیلو وات برای بیان توان موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار گرفت.

 

کمترین توان موجود برای الکتروموتور 0.09 کیلو وات معادل 0.12 اسب بخار است. برخی از توان‌های پرمصرف در صنعت به شرح زیر است:

 

کیلو وات (KW)اسب بخار (hp)

0.370.5

0.550.75

0.751

2.23

5.57.5

7.510

75100

132178

الکتروموتور موتوژن سه فاز 0.55 کیلووات

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/609/%D9%81%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%84-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%B3%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B2

 

نکته‌ی پایانی

 

خوب است بدانید توانی که با توجه به فرمول  P= √3 VLILcos ϕ به دست می‌آورید توان ورودی است ولی توانی که روی پلاک الکتروموتورها نوشته می‌شود توان خروجی است. در واقع توان ورودی کمی از توان خروجی بیشتر است دلیل این اختلاف هم، تلفات سیم‌پیچی و تلفات فاصله هوایی در استاتور است.

 

در این مقاله تلاش بر این بود که شما با مفهوم انواع توان آشنا شوید و با استفاده از اطلاعات فوق و فرمول‌ها بتوانید جریان خط یا توان خط الکتروموتور سه فاز خود را محاسبه کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد الکتروموتورها می‌توانید به بخش مقالات الکتروموتور مراجعه کنید و برای خرید انواع الکتروموتور می‌توانید با کارشناسان ما در کالاصنعتی در ارتباط باشید.

توان الکتریکی یک‌بار، میزان انرژی الکتریکی است که از طریق یک مدار الکتریکی به بار تحویل داده شده و به شکل دیگری از انرژی (مانند جنبشی، نور گرما و… ) تبدیل می‌شود. توان را بر حسب کمیت‌های الکتریکی ولتاژ‌ و جریان، می‌توان با فرمول استاندارد زیر محاسبه کرد:

فرمول توان برحسب کمیت های الکترکی ولتاژ و جریان

که یکای آن ژول بر ثانیه است اما به احترام جیمز وات با وات بیان می‌شود. فرمول فوق یک فرمول کلی برای محاسبه‌ی توان است و برای جریان مستقیم کاربرد دارد اما برای جریان متناوب با توجه به اختلاف فازی که بین ولتاژ و جریان وجود دارد با کمی تغییرات قابل استفاده است. از آنجایی که توان یکی از کمیت‌های مهم در انتخاب الکتروموتور است، در این مقاله به محاسبه توان برای الکتروموتورهای سه‌فاز می‌پردازیم. برای خرید و دریافت الکتروموتورهای سه‌فاز می‌توانید با کارشناسان فنی کالاصنعتی در ارتباط باشید.

محاسبه توان برای الکتروموتورهای سه فاز

برای موتورهای الکتریکی سه‌فاز سه نوع توان اکتیو، راکتیو و توان ظاهری قابل محاسبه است که یکای هر کدام بنا بر فرمول محاسبه‌ای متفاوت است. برای بدست آوردن توان یک الکتروموتور سه فاز ابتدا باید با کمیت‌های تاثیر گذار و انواع توان‌های موتور الکتریکی آشنا شویم.

انواع توان

در مصرف کننده‌های مانند موتورهای الکتریکی، توان 3 نوع است که عبارتند از:

  • توان اکتیو (P): توان حقیقی است، به عبارتی توانی که باعث چرخش شفت موتور می‌شود و واحد آن وات (W) است.
  • توان راکتیو (Q): یک توان فرضی است که به دلیل وجود اختلاف فاز ولتاژ و جریان در مدار است. مقدار آن به اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان بستگی دارد و نقشی در چرخش شفت ندارد همچنین واحد آن KVAR است.

خوب است بدانید همیشه کاهش توان راکتیو، یک مزیت برای بهبود بازده سیستم است. اما در بسیاری از کاربردهای صنعتی، توان راکتیو در مدار مفید است و با گردش موثر توان در خطوط انتقال، هرجایی که نیاز بار باشد نقش مهمی در تنظیم ولتاژ را ایفا می‌کند.

  • توان ظاهری (S): ترکیب دو توان اکتیو و راکتیو است و به عنوان توان ظاهری یا توان کل در نظر گرفته می‌شود و واحد آن KVA است.

یک مثال ساده برای درک بهتر مفهوم توان‌ها، مثال لیوان دلستر است، که توان اکتیو میزان دلستر داخل لیوان، توان راکتیو کف دلستر و فضای کل لیوان توان ظاهری است که مجموع توان اکتیو و راکتیو است.

توان ظاهری

انواع کمیت‌های تاثیرگذار در توان

کمیت‌های مهم در محاسبه‌ی توان عبارتند از:

  1. VL برای ولتاژ خط
  2. IL برای جریان خط
  3. Vph ولتاژ فاز
  4. Iph جریان فاز
  5. COSφ ضریب قدرت (زاویه φ، زاویه بین ولتاژ و جریان هر سیم‌پیچ است.)

انواع کمیت های تاثیر گذار در توان

معادلات توان سه فاز بر حسب کمیت‌های سه‌فاز

تمامی معادلات زیر برای هر دو سربندی ستاره و مثلث، صادق است. بنابراین توان‌های اکتیو، راکتیو و ظاهری اعمال شده به یک موتور سه‌فاز با سربندی ستاره یا مثلث به صورت زیر است:

معادلات توان سه فاز برحسب کمیت های سه فاز

معادلات توان سه فاز بر حسب کمیت‌های خط

برای بار با اتصال ستاره، ولتاژ و جریان خط برابر است با:

معادلات توان سه فاز - برای بار با اتصال ستاره، ولتاژ و جریان خط

و برای بار با اتصال مثلث، ولتاژ و جریان خط برابر است با:

معادلات توان سه فاز - برای بار با اتصال مثلث، ولتاژ و جریان خط

و با توجه به معادله توان اکتیو سه‌فاز کافی است با جایگذاری معادلات جریان و ولتاژ خط به جای جریان و ولتاژ فاز، فرمول توان اکتیو خط را به دست آوریم.

جریان خط و ولتاژ خط

برای توان راکتیو و توان ظاهری هم با جایگذاری معادلات خط به جای فاز به فرمول‌های زیر دست می‌یابیم.

توان رادیو اکتیو و توان ظاهری

روابط بین توان ها

روابط بین توان ها

روابط بین توان رادیو اکتیو، ظاهری و اکتیو

برای درک بهتر معادلات بالا خوب است به مثال زیر توجه کنید.

  • مثال: جریان خط(IL) یک الکتروموتور 3 فاز که با آمپرمتر اندازه گیری شده برابر 104 آمپر است همچنین ضریب توان آن 0.8 است، توان این موتور چقدر است؟
  • جواب: از آنجایی که ولتاژ خط سه‌فاز برابر است با 380 ولت و با توجه به دادهای مساله، با جایگذاری اطلاعات فوق در معادله توان اکتیو داریم:

روابط بین توان ها

که معادل 55 کیلووات است.

محاسبه جریان الکتروموتور سه فاز

برای به دست آوردن جریان خط در الکتروموتورهای سه فاز کافی است از فرمول توان اکتیو خط استفاده کنید و با طرفین وسطین فرمول، معادله جریان خط الکتروموتور را به دست آورید.

محاسبه جریان الکتروموتور سه فز

به طور مثال جریان الکتروموتوری با توان 45 کیلووات و ضریب توان 0.7 و ولتاژ خط 380 ولت به صورت زیر محاسبه می شود:

جریان الکتروموتوری با توان 45 کیلووات

 

رنج توانی الکتروموتور

همان طور که می‌دانید واحدهای اندازه گیری توان الکتروموتور کیلووات(KW) و اسب بخار(hp) است. هر اسب بخار معادل 0.745 کیلووات است و هر کیلووات معادل 1.34 اسب بخار. 
خوب است بدانید اسب بخار واحد رایج در آمریکای شمالی است از آنجایی که ساخت الکتروموتورها در آمریکای شمالی آغاز شد به همین دلیل توان الکتروموتور با اسب بخار بیان می‌شد اما بعد از تشکیل کمیسیون الکتروتکنیک بین‌المللی (IEC) واحد کیلو وات برای بیان توان موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار گرفت.

کمترین توان موجود برای الکتروموتور 0.09 کیلو وات معادل 0.12 اسب بخار است. برخی از توان‌های پرمصرف در صنعت به شرح زیر است:

کیلو وات (KW) اسب بخار (hp)
0.37 0.5
0.55 0.75
0.75 1
2.2 3
5.5 7.5
7.5 10
75 100
132 178

الکتروموتور موتوژن سه فاز 0.55 کیلووات

نکته‌ی پایانی

خوب است بدانید توانی که با توجه به فرمول  P= √3 VLILcos ϕ به دست می‌آورید توان ورودی است ولی توانی که روی پلاک الکتروموتورها نوشته می‌شود توان خروجی است. در واقع توان ورودی کمی از توان خروجی بیشتر است دلیل این اختلاف هم، تلفات سیم‌پیچی و تلفات فاصله هوایی در استاتور است.

در این مقاله تلاش بر این بود که شما با مفهوم انواع توان آشنا شوید و با استفاده از اطلاعات فوق و فرمول‌ها بتوانید جریان خط یا توان خط الکتروموتور سه فاز خود را محاسبه کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد الکتروموتورها می‌توانید به بخش مقالات الکتروموتور مراجعه کنید و برای خرید انواع الکتروموتور می‌توانید با کارشناسان ما در کالاصنعتی در ارتباط باشید.



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

اینورتر پنتاکس (Pentax) که با نام درایو پنتاکس نیز شناخته می‌شود، یکی از برندهای اینورتر صنعتی با کاربری عمومی است که تحت لیسانس شرکت Pentax ایتالیا در ایران مونتاژ شده و در دو نوع تک‌فاز و سه‌فاز تولید می‌شود. بیشترین کاربرد این اینورتر برای کنترل دور موتور در پمپ‌های آب خانگی است؛ اما در مصارف دیگری مانند فن، نوار نقاله و ماشین‌آلات صنعتی نیز می‌توان از درایوهای پنتاکس استفاده کرد.

انواع اینورتر پنتاکس به سه تیپ DSI200، DSI100 و DSI400 تقسیم می‌شود که هریک مشخصات فنی و بازه توان خاصی را پوشش می‌دهند. وب‌سایت کالا صنعتی به‌عنوان نمایندگی اینورتر پنتاکس، تمامی درایوهای این شرکت را با قیمتی مناسب و همراه با گارانتی شرکتی به سراسر ایران ارسال می‌نماید. برای استعلام قیمت و ثبت سفارش از طریق وب‌سایت و یا تماس با شماره‌تلفن 02191304300 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ادامه مطالب

خرید اینورتر پنتاکس

هنگام خرید اینورتر پنتاکس باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید؛ از جمله:

تعداد فازهای ورودی: ابتدا تعداد فازهای منبع تغذیه را بررسی نموده و بر اساس آن نوع اینورتر (سه‌فاز یا تک‌فاز) را مشخص نمایید.
توان خروجی: مهم‌ترین نکته در خرید اینورتر پنتاکس، انتخاب توان مناسب است. برای انتخاب اینورتری با توان متناسب با موتور، باید عوامل دیگری مانند جریان Full Load و ضریب توان را نیز در نظر بگیرید. باتوجه‌به این عوامل، مشخص می‌شود که باید از اینورتر هم توان با موتور استفاده شود یا توان‌های بالاتر.
جریان موتور در بار کامل و ضریب توان آن: این دو مورد از مهم‌ترین پارامترها هنگام خرید اینورتر پنتاکس هستند. اگر موتور تحت بار کامل از تمام ظرفیت جریان نامی درج شده در پلاک استفاده می‌کند و یا ضریب توان آن کمتر از 0.85 است، باید توان اینورتر پنتاکس را یک پله بالاتر از موتور انتخاب نمایید؛ در غیر این صورت، می‌توانید از اینورترهای هم توان با موتور استفاده کنید.
نوع کاربرد: از درایو پنتاکس بیشتر برای کاربردهای عمومی استفاده می‌شود؛ بااین‌حال، باتوجه‌به نوع کاربرد (پمپ، فن یا …) باید مشخصات فنی مناسبی را انتخاب نمایید.
شرایط محیطی: در حالت کلی اینورترهای پنتاکس برای کار در ارتفاع کمتر از 1000 متر از سطح دریا طراحی شده‌اند؛ به‌ازای هر 100 متر افزایش ارتفاع، جریان خروجی درایو 1% کاهش می‌یابد. علاوه بر این، دمای محیط کار اینورتر نیز باید بین -10 تا +40 درجه سانتی‌گراد باشد.
قیمت اینورتر پنتاکس
قیمت اینورتر پنتاکس در مقایسه با محصولات مشابه بسیار پایین‌تر است؛ زیرا این درایو تحت لیسانس ایتالیا ولی در داخل ایران تولید می‌شود. عوامل مختلفی بر قیمت این اینورترها اثرگذار هستند؛ از جمله:

توان خروجی: مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت اینورتر پنتاکس، توان خروجی آن است. به‌طورکلی، هرچه توان بالاتر، قیمت اینورتر نیز بالاتر خواهد بود.
نوع بار: اینورترهای تیپ DSI400 پنتاکس برای مصارف صنعتی سنگین و راه‌اندازی الکتروموتورهای بسیار بزرگ طراحی شده و قیمت بالاتری نسبت به اینورترهای سبک‌کار تیپ DSI100 دارند.
نوع منبع تغذیه: اینورتر سه‌فاز شرکت پنتاکس باتوجه‌به بازه توانی گسترده‌تر و کاربردهای بیشتری که دارد، از قیمت بالاتری برخوردار است.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 مرداد 1403 | نظرات ()